Wednesday, June 22, 2011

HiMpUnAn KeBaIkAn

عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه سلم قال : الطهور شطر الإيمان والحمد لله تملأ الميزان وسبحان الله والحمد لله تملأن أو تملأ ما بين السماء والأرض . والصلاة نور والصدقة برهان والصبر ضياء والقران حجة لك أو عليك . كل الناس يغدو فبائع نفسه . فمعتقها أو موبقها

Maksudnya :
Daripada Abu Malik al-Harith Ibn 'Asim al-Asya'arie r.a beliau berkata : Rasulullah s.a.w telah bersabda : "Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir Alhamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir Subhanallah dan Alhamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-quran itu adalah hujah bagimu atas hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar pada waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya."

*Ini merupakan hadith yang ke 23 daripada kitab hadith 40 Imam an-Nawawi. Sama-sama kita renungkan dan dapat di aplikasikan dalam kehidupan seharian kita.



No comments:

Post a Comment